Thursday 30 June 2011

Lite trött på detta nu...

När jag vaknade imorse läste jag denna artikel:

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1505340/SN-Sank-studiestodet-for-humaniora.html

Som historiastudent har jag allt blivit van vid att vi är till åtlöje både inom den akademiska världen -speciellt när det gäller vetenskapliga ämnena- och i media. Den post jag redan skrivit om doktorandstudenter och de prospekter de har för framtiden, eller snarare bristen av dem, gäller dubbelt för de som satsar på humaniorerna. Jo, vi är allt vana vid att alla säger att arbetsmöjligheterna för oss verkar vara otroligt mörka, för vem egentligen skulle anställa nån som har sitt huvud uppe bland molnen och forskat om döda figurer. Det finns som sagt bristande behov av oss, och världen verkar väldigt glad att visa oss detta konstant.

Så säger i alla fall Svenskt Näringsliv. Humaniorstudenter kommer ha mindre chanser i arbetsmarknaden än ingenjörer och därför ska vi ha rätt till mindre bidrag. Detta gäller även de som pluggar konst. Detta kommer låta hemskt bittert, men jag är trött på att behöva försvara mitt ämne till dem som verkar tycka att det inte är meningsfullt. Vad hände egentligen med den rätt att man får plugga vad man vill? Och även om jag är rädd för att allt fler studenter ger sig in i studier bara för de inte kan hitta jobb, de har fortfarande rätt till samma stöd som alla andra. Dessutom känns det som om de tycks att humaniorstudenter inte har nånting att ge arbetsmarknaden, vilket är helt osant. Jag kan förstås inte tala för andra ämnen inom humanioriska ramen, men mina historiastudier har gett mig en stor analytisk förmåga, och en talang att göra migsjälv förstådd både i tal och skrift. Inte bara detta, men jag är bra på att forska genom olika källor, att ge en kortfattad men fullständing översikt av deras innehåll, och sen använda dem i mitt argument. Dessa egenskaper är lätta att överföra till arbetsvärlden. Alltså har jag gett er den beskrivning jag alltid ger i försättsbrev, och det känns högst motigt att göra detta på min blogg men det känns också som om jag inte har något val. Hur egentligen tror de att humaniorstudenter kommer reagera när de säger att vi inte är lika värda som resten av ämnena. Det är helt oacceptabelt.

Okej, jag ska sluta nu. Det är inte första gången jag har behövt säga detta och destovärre för min skull är det säkert inte den sista. Det faktum att debatten finns kommer nog säkert skrämma iväg folk från dessa ämnen vilket säkert är poängen med det hela. En sak jag tänkte säga innan jag lägger ner det denna gång är att beskriva en kurs som en 'Harry Potterkurs' är inte speciellt rättvist och heller inte speciellt professionellt. Och jag tror säkert att den som pluggar butiksbitrade skulle tro att dessa är likadana värt som alla andra.

For the English version click here

No comments:

Post a Comment